mandag 7. juni 2010

N*gger!


Det som må være et av hip-hop-historiens mest kontroversielle platecovere, gjorde at KMDs andre album Bl_ck B_st_rds aldri nådde ut til publikum. Skiva, som egentlig skulle komme ut i 1993, ble ikke sluppet før i 2001.

Jeg har nylig sett klassikeren Wild Style (1982), som sammen med Beat Street (1984) nok er den mest kjente, filmatiserte hip-hop-dokumentasjonen der ute. Filmen viser virkelig hvor naiv og positiv hip-hop-kulturen var i sine første år, der hovedfokuset lå på de fire elementene graffiti, breakdance, turntablism/DJ'ing og rap. Samtidig finner man også scener der det kastes penger i luften og drikkes champagne, og upolert tekstmateriale om sex i rap-låtene.

Dette beviser to faktum som folk ofte glemmer når de refererer til at "hip-hop var bedre før":

1. Man var opptatt av penger, damer og boblebrus den gang også.
2. Hip-hop startet som fest og morro, ikke politikk og dystre samfunnsbeskrivelser.


Man får inntrykk av at kulturen var som en stor boble for ghetto-ungdom (for å bruke et uttrykk "åh, jeg er innvandrer og down med the homies"-journalisten Nazneen Khan-Østrem ville brukt), der alle andre verdensbegivenheter var uvesentlige. Om det skyldes tilgang på informasjon eller bare ren hip-hop-entusiasme: Rap-musikken ble i alle fall mer politisert etter hvert. KMDs andre fullengder er ikke like hardcore politisk som cover art'en tilsier, men er i alle fall en veldig fin skive. Et litt artig aspekt ved bokstavbruken på coveret: Så fort rap-artister begynte å navngi låtene sine med ord som "nigga", ble de fleste bokstavene erstattet med stjerner og "sensurert". Meta-greier fra KMD, altså.

Trioen besto av Rodan, og brødrene DJ Subroc og Zev Love X. Subroc døde etter å ha blitt påkjørt av en bil under innspillingen av nevnte album, som ble gruppas siste. Zev Love X ga seg med musikken etter dette fram til 1997 - da han gjorde comeback som ingen ringere enn den velkjente rap-mystikeren MF Doom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar