fredag 4. juni 2010

Live @ the biblo


Med fare for å kaste en brennnede banan til de bloggmobbende gorillaene (jamfør coveret) i vennekretsen, kommer jeg i dagens innlegg til å avvike litt fra formen som jeg unnskylder med å være "et konsept". Jeg skal nemlig dra en ganske søkt parallell mellom dagens personlige opplevelser og coveret jeg presenterer.

Gode kvelder betyr dårlig søvn, og da jeg sto opp noe gråggi rundt 12-tiden i dag visste jeg at en eksamensoppgave ventet på Uptown Dragvoll. Jeg ikledde meg mine nye, fete solbriller, mine svarte jeans... Hei, vent litt. Jeg dro i alle fall opp til D-block, hentet oppgaven og oppdaget at den ene pensumboka jeg hadde satset alt på var helt overflødig, bøkene jeg trengte var ikke å oppdrive på biblo, heller ikke på fri nedlastning, men de fantes på biblo i byen, jeg stakk ned dit, burde luktet lunta da jeg gikk forbi noen streikevakter utenfor et eller annet fagforeningslokal, og BLAM: Jeg ble stoppet utenfor biblodøra. Gleden over å finne et eksemplar av boken jeg trengte, som jeg ikke har giddet å kjøpe, og at ingen er så glupe at de sjekker ut biblo i byen, ble altså kortvarig. To middelaldrende kvinner i gule vester fortalte meg at biblo var stengt. Streik, yo.

På veien til bybibloet hadde jeg fundert litt over det privilegiet det offentlige er, der biblioteket er et av godene mine skattepenger går til. Folk prater generelt mye mer om de kjipe greiene som sluker skattepengene deres, heller enn å fokusere på det positive. Man kan da spørre seg "med slike goder som et bibliotek og i et så godt land å bo i: Bør da biblioteksarbeiderne få mer penger eller er de bare grådige?" Uansett setter jeg i alle fall pris på både biblioteket og dets bibliotekarer, og i dag endte jeg opp med å velge en annen eksamensoppgave fordi jeg ikke fikk tak i denne boka.

I går var jeg på KiTs bibliotek, som jeg ikke en gang visste eksisterte. Det var lite, koselig, stille, og med et utvalg av film og litteratur som vitnet om kvalitet framfor mengde. Eksamenen jeg fikk utdelt i dag er i et musikkvitenskapelig emne (her kommer den første søkte koblingen inn, evt. andre hvis man regner med gorillametaforen). Jeg dro derfor på Musikkbiblioteket i Olavskvartalet, også dét et lite og hyggelig bibliotek jeg ikke hadde særlig kjennskap til. Her var bibliotekaren særdeles behjelpelig (her velger jeg å ikke gå i dybden, da jeg tross alt prøver å holde meg innenfor rammene), og det hele var mye mer personlig enn på et større bibliotek. Musikkstudenten (dette er en antakelse) som skulle låne et notehefte samtidig som meg, var også veldig hyggelig.

Poenget mitt er altså såre enkelt: Jeg digger biblioteker og har mange flere biblohistorier som jeg kan fortelle en annen gang. Den andre søkte koblingen til dagens cover er at reggae ofte kan være samfunnsbevisst og vil verne om kulturskatter, noe jeg også med dagens innlegg har villet bevise viktigheten av. Coveret er fra nummer fire i Madlibs ambisiøse serie The Medicine Show der han skal gi ut en hel haug med skiver på rappen der alle har et eget tema eller preges av en spesiell type musikk. Nummer fire består av rotekte jamaicans musikk, en forrykende flott miks av bl.a. reggae. Kan nok dessverre ikke lånes på biblioteket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar