søndag 29. august 2010

Ice-T


Ice-T har liksom alltid vært der, som en slags legende som aldri egentlig kunne hevde seg blant de største. T er faktisk over 50 år nå - en bragd i seg selv, med tanke på at han fortsatt er relevant. Vel, ikke innen hip-hop, kanskje, men i alle fall som skuespiller - mest kjent fra Law & Order.

Ice-T har en del svin på skogen når det gjelder covere - de fleste av skivene hans ville jeg ikke drømt om å ha i hylla engang, med alle de überharry bildene av ham selv sammen med en eller annen sklie i utdatert sexy-drakt. På den siste skiva hans, rett og slett kalt Gangsta Rap (2006), får man som platekjøper gleden av et cover prydet av Ice-T selv sammen med kona Nico - begge er nakne og ligger i en stilling som liksom skal være naturlig. Type "vi har akkurat elsket og nå skal vi sove".

Såvidt jeg har forstått driver ikke Ice-T med mye gangbanging for tiden (jamfør både hans TV-karriere og troskapen til kona på coveret), men paret ble stoppet av snuten i sommer da de skulle kjøre bikkja til veterinæren. Dyret hadde visst kneproblemer, men det er ingen unnskyldning for ikke å ha gyldig førerkort og bilbelte på.

Coveret jeg har valgt ut er fra en tid da Ice-T og "gangsta rap" var en mer troverdig kombinasjon. Hans daværende kone var på et par av omslagene hans på denne tiden også - kis liker tydeligvis å vise fram trofeene sine. På The Iceberg/Freedom of Speech... Just Watch What You Say fra 1989 er det derimot en tegning som har fått plass på forsiden, der Ice-T er i trøbbel, men helt sikkert kald som is. Jeg synes coveret er ganske så tøft, og det samme er platen. Ice-T var en frontfigur for vestkyst-hip-hop'en, men var egentlig fra New Jersey, noe som kanskje kan forklare hvorfor lydbildet hans er litt annerledes enn mye annet som kom fra Los Angeles på samme tid. The Iceberg... er en utrolig energisk skive, der "The Hunted Child" er en spesielt forrykende låt jeg har hatt et forhold til i lang, lang tid. Resten av skiva inneholder mye tøff hip-hop, selv om noe av rap/rock-greiene ikke faller i smak (slik det ofte ikke gjør) for min del.

3 kommentarer:

  1. på tide med nytt innlegg!

    SvarSlett
  2. Bare så du vet det, chick'en på platecoveret av rhyme pays og power var Ice T's daværende kone, Darlene. harry, ja men utmerket onanimateriale for kvisete fjortisgutter på 80tallet, haha.

    SvarSlett
  3. Har presisert "daværende kone", det er kona Darlene jeg snakker om. Men det var kanskje litt forvirrende.

    Du er eldre enn meg - da jeg begynte å like hip-hop var de coverne allerede ganske harry. Men kan se for meg hvordan det var da de kom :-)

    SvarSlett