søndag 26. september 2010

Tøffere enn Hardy-guttene




Når man hører The Hard Boys skulle man kanskje tro de kom fra vestkysten et sted, med et ganske gangsterfisert låtmateriale og en del funk-friske beats. Men gruppa er faktisk fra Atlanta, som senere har blitt et arnested for både sunn og usunn utvikling innen hip-hop-sjangeren.

Men tilbake i 1992 hadde ikke Outkast sluppet førsteskiva si engang, og det sumpsløye lydbildet hadde ikke spredd seg noe særlig. Det var en annen lyd og en annen tid, noe man også vil oppdage ved å ta en titt på The Hard Boys' covere. Og hvem ville kalt seg "The Hard Boys" i dag?

Jeg poster like godt både to albumomslag og en singelfront - sistnevnte låten "Groupies" fra førsteplaten A-Town Hard Heads, der Tom Tom Clubs klassiker "Genius of Love" er samplet. Rå låt av de harde hodene, og selvfølgelig mye kulere enn begge Mariah Careys forsøk å snylte på samme Tom Tom Club-sviske. (Selv om Careys låter ble hits og omslaget jeg har valgt ut tilhører remixen av "Groupies"-singelen) Klikk på bildene for større versjoner.

Litt av noen covere. Jeg forholder meg til debuten her, som inneholder flust med gode låter der The Hard Boys holder det rennestein og ekte. Favoritten min er kanskje "Mission to Nowhere", der noe som må være et hammondorgel avløser den repeterende piano-loopen, med toner som nærmest minner om noe fra et John Carpenter-soundtrack. Har dessverre ikke funnet ut hvor det stammer fra, props til den som klarer det.

Skinnet kan bedra - anbefales!


(Shout-out til C.N. for tips)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar